Styczeń 2025
|
WykonawcyAlexis Kossenko
w wieku zaledwie czternastu lat ukończył studia w konserwatorium w Nicei z "Premier Prix de Flute". Po Nicei przyszedł czas na konserwatorium w Paryżu i w Amsterdamie, gdzie w ciągu kilku lat opanował grę na wszystkich typach historycznych i współczesnych fletów poprzecznych oraz na fletach prostych. Prócz nieustannych studiów, stale koncertuje wykonując muzykę od XVII wieku po współczesność, solo oraz jako członek wielu orkiestr i zespołów kameralnych. Są na tej liście, między innymi, orkiestry sym-foniczne: Philharmonie der Nationen, Ensemble Orchestral de Paris, Ensemble Orchestral de Basse Normandie, Orchestre de Bretagne, Orchestre d'Auvergne; orkiestry romantyczne: Anima Aeterna, Orchestre Révolutionaire et Romantique; zespoły barokowe i klasyczne: Capriccio Strava-gante, La Grande Ecurie et la Chambre du Roi, Le Concert d'Astrée, Mozart Akade-mie. Pracował pod dyrekcją między inny-mi Tona Koopmana, Roya Goodmana, Johna Eliota Gardinera i Jos van Immerseela, Justusa Frantza, Mścisława Rostropowicza, Josa van Veldhovena, Emmanuelle Haime, Jaapa ter Lindena, Fabio Biondiego. Wraz z tymi artystami brał udział w nagraniu około trzydziestu płyt, w tym, jako solista koncertu fletowego Carla Nielsena. Jest założycielem i liderem dwóch zespołów kameralnych: La Bergamasca i Les Musiciens de Monsieur Croche. Alexis Kossenko występuje na najważniej-szych festiwalach europejskich. W Polsce jest stałym gościem na festiwalu Muzyka Dawna - Persona Grata. Martyna Pastuszka ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w 2004 roku. Od roku 2000, kiedy to zainteresowała się wykonawstwem historycznym, jej osobowość artystyczną kształtują artyści : Simon Standage, Peter Holman, Barthold Kuijken, Martin Gester, Robert Hill, Barbara Schlick; a także współpraca z zespołami i orkiestrami : Barockorchester Wuerttenberg, Dresdner Barockorchester, Musica Antiqua Provence, New Dutch Academy, Harmonologia. Jako solistka występowała w ramach festiwali m.in.: Musica na Regiao Norte w Portugalii, Muzyka Dawna w Cieszynie, Cambridge Early Music Concert Series w Anglii, Festival de la Vezere we Francji. W roku 2001 podjęła stałą współpracę z czołową polską orkiestrą barokową Arte dei Suonatori. Uczestniczy również w cyklu nagrań mu-zyki ze zbiorów Archiwum Klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze w Częstochowie. Joanna Boślak-Górniok w roku 1989 ukończyła Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu. Swoją edukację muzyczną kontynuowała na Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale Teorii Muzyki i wydziale Instrumentalnym w klasie klawesynu Marka Toporowskiego. W latach 1998-2000 studiowała klawesyn i kameralistykę na u Aline Zylberajch i Martina Gestera. W roku 1999 otrzymała stypendium Rządu Francuskiego. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych kursach mistrzowskich m.in u B.van Asperena, J.P.Brosse’a, J.Christensena, K.Gilberta, J.Ogga. W 2000 roku podjęła stałą współpracę z czołową polską orkiestrą barokową Arte de Suonatori. W ubiegłym roku współuczestniczyła w nagraniu płyty z koncertami Vivaldiego La Stravaganza, która spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d’Or, Gramophone Editor’s Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, Classics Today, Classic CD, 10 de Repertoire). Marek Toporowski klawesynista, organista, kamerali-sta i dyrygent – jest obecnie jednym z naj-bardziej znanych wykonawców muzyki dawnej w Polsce. Szczególnie ceniony jest jako wirtuoz - klawesynista oraz dyrygent specjalizujący się w wykonawstwie baro-kowej muzyki oratoryjnej. Jego bogate, improwizowane realizacje basso continuo sprawiają, że często uczestniczy w koncer-tach i nagraniach studyjnych wybitnych wirtuozów. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki) Marek Toporowski doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saar-brücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Na-grody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz dy-plom koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). W późniejszym okre-sie studiował również improwizację orga-nową pod kierunkiem Juliana Gembalskiego (w Akademii Muzycznej w Katowicach). Ogromny wpływ na ukształtowanie się osobowości Marka Toporowskiego miało zetknięcie ze znakomitym pianistą Kajetanem Mochtakiem. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985). Założyciel i dyrygent czołowych polskich zespołów specjalizujących się w wykonywaniu barokowej muzyki oratoryjno-kantatowej : orkiestry Concerto Polacco i chóru kameralnego Sine Nomine . Anna Bywalec-Fojcik absolwentka Instytutu Muzykolo-gii Uniwersytetu Jagiellońskiego i doktorantka Wydziału Historycznego tegoż uniwersytetu. Należy do młodego pokolenia historyków o zainteresowaniach związanych z muzyką dawną. Obecnie prace badawcze skupiają się wokół twórczości wokalnej Giovanniego G. Kapspergera, jednego z najwybitniejszych kompozytorów, który działał w I poł. XVII wieku w Rzymie. Opracowanie wspomnianej twórczości Kapsergera opiera się na transkrypcjach własnych materiału źródłowego, który nie został opublikowany współcześnie i w postaci starodruków dostępny jest w takich bibliotekach jak Biblioteca Apostolica Vaticana czy British Library. Charakter zainteresowań jest bezpośrednim bodźcem dla podróży i stażów naukowych: w roku 2001 Anna Bywalec - Fojcik studiowała muzykologię na uniwersytecie „La Sapienza” w Rzymie; w roku 2004 otrzymała stypendium prof. Roberta Andersona na sfinansowanie badań w Londynie. Pozyskane w 2005 roku Stypendium Rządu Włoskiego oraz Stypendium International Visegrad Fund, pozwolą w najbliższej przyszłości na odbycie stażów naukowo - badawczych na wydziale Lettere e Filosofia rzymskiego uniwersytetu „La Sapienza”, pod kierunkiem prof. Pierluigi Petrobellego. Obecnie Anna Bywalec - Fojcik związana jest z Państwową Szkołą Muzyczną I i II st. w Cieszynie oraz z Diecezjalnym Studium Organistowskim i Szkołą Organistowską przy Instytucie Teologicznym w Bielsku - Białej. “Amici Cantionis Antiquae” powstała w styczniu 1992 roku jako mieszany kwartet wokalny, będący niezależnym artystycznie zespołem w ramach Polskiego Towarzystwa Śpiewaczego “Collegium Canticorum”. Celem zespłu było jednorazowe wykonanie zapomnianego dzieła chóralnego Jerzego Trzanowskiego (1592-1637). Po nagraniach dla Muzeum Cieszyńskiego i Radia Ostrawa oraz kilku koncertach, czwórka śpiewaków zadecydowała o kontynuowaniu działalności w dziedzinie muzyki chóralnej a`capella i nie tylko renesansu poszerzając swe szeregi (Kateřina Kafková, Aleksandra Sładeczek, Grażyna Sucha, Roman Najder, Radek Duda). Od czerwca 1998 do listopada 2002 działalność zespołu zawieszono. Obecnie zespół zreaktywowano pod patronatem Polskiego Towarzystwa Artystycznego “ARS MUSICA” zmieniając wokalny profil grupy mieszanej na męską z wykorzystaniem głosów kontratenoro-wych. Skład zespołu: Leszek Kalina, Witosław Szwarc - kontra-tenor, tenor, Jacek Rybicki, Marian Jeżo-wicz – tenor, Witold Rybicki, Roman Kaszper - tenor, baryton, Ryszard Wania, Jan Pieter - bas. Zespół został już kilkakrotnie za-prezentowany na antenie Radia Ostraw-skiego, TV czeskiej i polskiej. Warto podkreślić, iż chór jest członkiem Zrzeszenia Śpiewaczo-Muzycznego na Zaolziu, Polskiego Związku Chórów i Orkiestr w Warszawie oraz Unie českých pěveckých sborů w Pradze. Floripari - Zespół Muzyki Dawnej utworzony został przez absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej. Wykonuje muzykę Renesansu i Baroku na instrumentach historycznych lub ich kopiach z uwzględnieniem dawnych technik wykonawczych. Zespół uczestniczył w licznych kursach interpretacji muzyki dawnej. Szczególną wagę miały stypendia prestiżowej Dartington International Summer School (1993, 1994, 1995) w Anglii i wiążące się z nimi kontakty z artystami tej miary co Paul Goodwin, Emma Kirkby czy Anthony Rooley. Niektórzy z członków Zespołu zostali również uhonorowani stypendium Fundacji The David Reichenberg Trust z Londynu przeznaczonym na zakup instrumentów historycznych. Zespół - związany z Zamkiem Królewskim na Wawelu w Krakowie i występujący w nim na co dzień - prowadzi aktywną działalność koncertową, biorąc udział w festiwalach i koncertach. Realizuje także własne, interesujące projekty we współpracy z artystami i zespołami muzyki dawnej z kraju i zagranicy (Niemcy, Włochy, Anglia, Czechy, Holandia). Przy wielu okazjach muzycy występują w strojach historycznych, co nadaje ich koncertom dodatkowy walor interesującego widowiska. Ada Cyran – sopran, Violetta Szopa-Tomczyk – skrzypce, Artur Łuczak - skrzypce, Milena Dobroć – lutnia, Aleksander Tomczyk – instrumenty dęte, kier. artystyczny. Hofmusici zespół powstał w roku 1991 w Pradze pod nazwą Cappella Accademica i szybko stał się jednym z pierwszych interpretatorów muzyki dawnej w Czeskiej Republice. Zainteresowanie historycznym wykonawstwem opery barokowej zaowocowało w roku 1995 podjęciem współpracy z Nadací barokního divadla zámku Český Krumlov. Hofmusici stale wystepują na koncertach soboru festiwalach soboru kraju soboru za granicą, m.in.: Pražské jaro, Printemps des Arts v Nantes (Francja), Feste Musicali per San Rocco w Wenecji (Włochy), Internationale Händel-Festspiele Göttingen (Niemcy), Baroque à Saint-Roch Liège (Belgia). Członkowie zespołu: Ondřej Macek - klawesyn, kierownik artystyczny, Jana Spacilova, Martin Flaąar, Pierre Heneaux,Aneta Řičařová,Lenka Brtníková Šárka Šťastná – skrzypce, Tomáą Svačina,Zdeňka Procházková - viola, Jana Havlová - violoncello, Dalibor Pimek - violoncello, Michal Reich - violone, Tereza Pavelková - oboj, Marta Neumannová - oboj, Eva Nováková - fagot, Claire Meyer – klawesyn. Zespół Muzyki Dawnej - Il Sospiro powstał z inicjatywy młodych i rozmiłowanych w muzyce baroku instru-mentalistów. Są nimi absolwenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach: skrzypek Tomasz Mander-la, klawesynistka Izabela Manderla, wio-lonczelista Łukasz Tudzierz oraz absol-wentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, oboistka Sabina Klyta. Przesłaniem zespołu jest jak najwierniejsze oddanie charakteru XVIII – wiecznego życia muzycznego, co realizowane jest przez grę na typowych dla tego okresu instrumentach, a atmosferę baroku dodatkowo podkreślają historyczne kostiumy muzyków. Nazwa zespołu również zbliża nas do baroku. Włoskie słowo Il Sospiro oznacza westchnienie, bo istotnie muzyka ta bogata w ornamentykę i głęboka w treści sprzyja refleksji i marzeniom, a jej nastrój przenosi nas myślą w bogate, pałacowe wnętrza minionej epoki. Pražstí komorní pěvci zespół działa od wiosny 1996 roku. W rok później Pražątí komorní pěvci zrealizowali cykl premierowych koncertów muzyki renesansowej i wczesnobarokowej (m. in. na festiwalu Musica sacra w Nitrze, letnim festiwalu w Bojnicach i Bardiejowie). W roku 1998 nagrali dwie płyty: dla Czeskiego Radia - České neąpory (mu-zyka II poł. XVII w.) i dla wydawnic-twa Supraphon - Flos Florum – Italské neąpory v Čechách cca. 1650. W grudniu 2000 r. wystąpili w cyklu Praskiej Orkiestry Symfonicznej „Stará hudba" ze swym nowym programem Peregrinatio Bethlehemitica. Wiosną roku 2001 na Festiwalu Wielkanocnym w Brnie nowy projekt Lamenta pro Velký týden. Członkowie zespołu: Jan Mikusek - soprán - alt, Richard Sporka - tenor, Michael Pospísil - bas, pozytyw, kierownik artystyczny, Hana Fleková - viola da gamba, Tomás Najbrt – lutnia, teorba. Zespół Canor Anticus kierownictwo artystyczne Marcin Zalewski - jest czołowym polskim gitarzystą, lutnistą i gambistą. Studiował grę na gitarze klasycznej w PWSM w Łodzi w klasie prof. Aleksandra Kowalczyka oraz grę na violi da gamba w Dresdner Akademie für Alte Musik w klasie Jaapa ter Lindena i Jonathana Mansona. Brał udział w konkursach w Łodzi i Belgradzie, koncertował i nagrywał jako solista i z renomowanymi zespołami. Brał udział w prawykonaniach utworów kompozytorów współczesnych. Wziął udział w nagraniu 21 płyt CD. Uczestniczył w większości polskich festi-wali muzyki dawnej i współczesnej. Aureliusz Goliński urodził się w 1969r. Studiował skrzypce w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz muzykologię na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Występował regularnie z polskimi zespołami specjalizujacymi się w historycznym wykonawstwie muzyki dawnej: Concerto Polacco, Altri Stromenti oraz z niemieckimi zespołami L'Arpa Festante i Frankfurter Barockorchester. Koncertował z międzynarodową orkiestrą instrumentów dawnych Collegium Europae pod dyrekcją W. Kuijkena. Współpracował z licznymi muzykami z Polski i zagranicy m.in. Simonem Standagiem, Paulem Goodwinem, Markiem Toporowskim, Władysławem Kłosiewiczem i Agatą Sapiechą. Jako kameralista występował na takich festiwalach jak: Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Warszawskie Spotkania Muzyczne. W swoim dorobku ma nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji, Telewizji Holenderskiej oraz nagrania płytowe (płyta nagrana z Concerto Polacco została nominowana do ubiegłorocznej nagrody "Fryderyka"). W 1992 r. wraz z żoną założył zespół "Arte dei Suonatori" specjalizujący się w wykonawstwie muzyki baroku i klasycyzmu na dawnych instrumentach. Jako lider Arte dei Suonatori od 1998 jest współtwórcą festiwali muzyki dawnej: „Muzyka Dawna-Persona Grata”, „Muzyka w Raju”, „Trzy baroki”, Festiwal Haendlowski. Adam Pastuszka po ukończeniu Akademii Muzycz-nej w Katowicach kontynuuje swoją edukację na studiach podyplomowych we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec barokowych Zbigniewa Pilcha. Kształcił się również przez trzy lata w klasie skrzypiec Simona Standage’a w Akademie fur Alte Musik Wuerttenberg. Od roku 2001 brał udział w wielu kursach m.in: Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie, Kursie Interpretacji Muzyki J.S. Bacha prowadzonym przez Bartholda Kuijkena w Leuven (Belgia) oraz Muzyki Dawnej w Wenecji (Włochy). W roku 2002 został stypendystą włoskiej fundacji Giorgio Cini. W roku 2004 wraz z Urszulą Jasiecką, Karoliną Brachman i Christophem Barthem zdobył II nagrodę na konkursie muzyki kameralnej „Concerto Barocco” w Wuppertal (Niemcy). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Created by OPTIMAL |
|
---|