ARTYŚCI
ARTE DEI SUONATORI
Arte dei Suonatori należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, 10 de Classica-Repertoire, Classics Today, Classic CD, Goldberg). Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali: "Muzyka dawna - persona grata", "Muzyka w Raju" (Paradyż), "Festiwal Trzech Baroków" (Wrocław), "Festiwal Barokowych Smyczków i Strun" (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała, Nagrodę Muzyczną Miasta Wrocławia, Nagrodę Artystyczną Miasta Poznania, "Medale Młodej Sztuki" oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej "Pegaza" oraz kilkukrotnie do "Paszportów" tygodnika "Polityka".
Orkiestra Arte dei Suonatori daje prawie sto koncertów rocznie, występując w różnych konfiguracjach i składach instrumentalnych. Jest animatorem i gospodarzem pięciu festiwali muzyki dawnej w Polsce.
Wydane przez Arte dei Suonatori płyty zdobyły wyróżnienia międzynarodowej krytyki muzycznej: Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD. W roku 2003 brytyjski Gramophone uznał płytę "La Stravaganza" z koncertami Antonia Vivaldiego nagraną przez orkiestrę z brytyjską skrzypaczkę Rachel Podger najlepszą płytą w kategorii "instrumentalna muzyka barokowa".
Na X festiwalu Muzyka Dawna w Cieszynie Arte dei Suonatori wystąpi w składzie:
Aureliusz Goliński-lider, koncermistrz
Ewa Golińska-skrzypce
Marta Mamulska-skrzypce
Martyna Pastuszka-skrzypce
Adam Pastuszka-skrzypce
Anna Nowak-skrzypce
Dymitr Olszewski-altówka
David Gammelgard-wiolonczela
Stanisław Smołka- kontrabas
Joanna Boślak-Górniok-klawesyn
MARIA KEOHANE (zobacz zdjęcie>
Dość późno, bo dopiero w wieku 22 lat spotkała na swej drodze nauczycielkę śpiewu, która usłyszawszy głos Marii, namówiła ją do nauki śpiewu.Barwa i skala głosu, możliwości artykulacyjne, techniczne oraz wrażliwość na tekst pozwalają Marii wykonywać z powodzeniem muzykę wokalną wszystkich gatunków - od muzyki kameralnej przez oratoria do oper i to począwszy od epoki baroku przez klasycyzm, romantyzm do utworów komponowanych współcześnie. W czasie swych artystycznych podróży odwiedziła już sceny koncertowe w Anglii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie, w Libanie, Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii. Śpiewała pod batutą Erica Ericsona, Jakoba Lindberga, Andrew Manzego, Nicholasa McGegana, Andrew Parrotta, Gustava Leonhardta, Josa van Veldhovena, Stephena Stubbsa i Christophera Warren-Greena. Z trębaczem Niklasem Eklundem nagrała płytę z włoską muzyką barokową. Została uhonorowana nagrodą Szwedzkiej Królewskiej Akademii Muzycznej. W Polsce bywa regularnie już od czterech lat, występując na wszystkich festiwalach Arte dei Suonatori. Z orkiestrą śpiewała także na festiwalach w Niemczech i w Danii.
ALEXIS KOSSENKO (zobacz zdjęcie)
Urodził się w 1977 r. Studia ukończył w konserwatorium w Nicei mając zaledwie czternaście lat, a następnie kontynuował je w konserwatorium w Paryżu w klasie Alaina Marion. Uczył się również w Amsterdamie pod okiem Martena Roota.Gra na wszystkich typach historycznych i współczesnych fletów poprzecznych oraz na fletach prostych. Lista zespołów i orkiestr, z jakimi dotychczas współpracował, jest imponująca. Znajdują się na niej m. in. orkiestry symfoniczne: Philharmonie der Nationen, Ensemble Orchestral de Paris, Ensemble Orchestral de Basse Normandie, Orchestre de Bretagne, Orchestre d’Auvergne; orkiestry romantyczne: Anima Aeterna, Orchestre Révolutionaire et Romantique; zespoły barokowe
i klasyczne: Capriccio Stravagante, La Grande Ecurie et la Chambre du Roi, Le Concert d’Astrée, Mozart Akademie.
Pracował pod dyrekcją m. in. Tona Koopmana, Roya Goodmana, Johna Eliota Gardinera i Jos
van Immerseela, Justusa Frantza, Mścisława Rostropowicza, Josa van Veldhovena, Emmanuelle Haime, Jaapa ter Lindena, Fabio Biondiego. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu płyt. Ważną rolę w jego działalności odgrywa także muzyka solowa i kameralna. Od kilku lat stoi na czele dwóch zespołów muzyki dawnej: La Bergamasca i Les Musiciens de Monsieur Croche. Od 2000 r. współpracuje z orkiestrą Arte dei Suonatori.
ANDREAS AREND (zobacz zdjęcie)
Studiował w Hamburgu, a później w Berlinie. Gry na lutni uczył się u Nigela Northa i Elizabeth Kenny. Jego repertuar obejmuje muzykę od wczesnego renesansu do późnego baroku. Andreas koncertuje dużo jako solista i członek wielu orkiestr i zespołów muzyki dawnej, a prócz naszego Arte dei Suonatori to m.in. New Dutch Academy, Akademie für Alte Musik Berlin, Les Amis de Philippe, Cordarte, jego własny zespół Artemision-Ensemble.